Livet med elbil

Skrivet av Anders den 13 juni, 2016

Att vara nyfiken, annorlunda, miljömedveten eller nytänkande. Jag vet inte vad det var som gjorde att familjen skaffade en Nissan LEAF. Antagligen var det en kombination av allt.

Efter att nyfiket provkört en Tesla Model S var saken klar, elbil skulle det vara. Det är klart att det fanns ett bekymmer med att köpa en Tesla Model S, vissa kanske skulle säga leveranstiden och det är ju kul för dem men för oss var det ekonomin precis som för många andra.

Det är fortfarande relativt nytt att köra en elbil. Det känns på något sätt lite annorlunda, annorlunda på ett bra sätt. Plötsligt blir man med i en gemenskap med andra. Andra personer med elbil nickar glatt vid parkeringen vid matbutiken, en vink när man möts på vägen i bostadsområdet.

Kanske är miljömedvetenheten den största faktorn för många.

Det är ju dock inget nytt med elbil, elbilen har funnits i över hundra år. Så nytänkande är kanske fel ord. Gammeltänkande kanske passar bättre, back to basic, det var bättre förr… Elbilen var ju ändå dominerande i början på 1900-talets stadskörning men fick stå tillbaka efter att oljans infrastrukturen blev bättre och man kunde köra utanför staden.

Så nu kommer vi till kärnan, idag finns infrastruktur även för långväga körning med elbil. Vår LEAF har en räckvidd på 199km på pappret. Skall man vara realistisk är den reella räckvidden dock bara 100km om det skall vara varmt i kupén vid kallt väder och vice versa samt att man framför fordonet i 110km/h på motorväg. 100km är ju inte mycket tänker många. Kanske inte, men den absolut största majoriteten av resorna vi gör är allt mycket kortare än så och så är LEAFen vår ”andrabil”, jo så är det, vi har även en Volvo V70 som nu går under namnet ”det fossila monstret”.

Det här kräver en förklaring av vår livssituation. Familjen bor alltså ca 7 km norr om en stadskärna. Herr LEAF har sin arbetsplats inne i staden och Fru LEAF har sin arbetsplats ca 2 mil från bostaden. 2 barn finns även så det skall hämtas och lämnas på förskolan som ligger mellan bostad och stadskärna. Det blir med andra ord en hel del bilåkande.

Fru LEAF arbetar 5 dagar i veckan och Herr arbetar oregelbundet ca 3 dagar/nätter i veckan. Kanske skulle vi, om vi verklige ansträngde oss, klara oss med en bil om den ene av oss kunde tänka sig att cykla. Antagligen ja, men vi är helt enkelt för bekväma och lata. Så var det med miljöresonemanget och inte att förglömma hälsan…

Tanken är att LEAFen används till alla korta sträckor så som arbetspendling, förskolekörningar, resor för att handla mat etc. Det fossila monstret använder vi när vi har av behov av extra mycket lastutrymme, vi skall köra längre sträckor än 10mil eller när LEAFen är upptagen. En av mina största farhågor innan vi skaffade elbil var att det skulle behövas en speciell laddare som man var tvungen att väggmontera på husfasaden. Fick av Hedin bil låna hem en LEAF innan vi bestämde oss för köp och det vi gör är helt enkelt att ladda LEAFen i ett vanligt 220V uttag som sitter på fasaden vid altanen, den laddar där ca 1 mil i timmen, fullt tillräckligt för vårt vardagliga bruk. Tyvärr har jag inte nördat ner mig på siffror gällande elförbrukningen eller hur mycket den drar än. Dock har den bara varit i vår ägo i ett par månader än så det kommer en uppdatering om det senare.